سلامت

همه چیز درباره افسردگی قبل از قاعدگی PMDD که باید بدانید

افسردگی پیش از قاعدگی که با علامت PMDD نیز نشان داده می‌ شود در هفته‌ های قبل از پریودی در برخی از زنان به وجود می‌ آید اما لازم است در همین ابتدا بدانید که همه بانوان به این اختلال مبتلا نمی‌ شوند و نباید هر علامتی را نشانه ابتلا به این اختلال دانست حال در ادامه این مقاله از کارمادیو به طور کامل شما را با این اختلال در زنان آشنا خواهیم کرد.

افسردگی قبل از پریودی یا اختلال PMDD

این نوع افسردگی قالب جدیدی از سندروم پیش از قاعدگی (PHS) است و همانطور که می‌ دانید این سندروم حدود ۱۴ روز بیش از سیکل قاعدگی سبب بروز علائمی نظیر حساس شدن سینه‌ ها، سردرد و نفخ فرد می‌ شود ولی زمانی که شخص همراه با این سندروم دچار اضطراب و افسردگی نیز می‌ گردد می‌ گوییم که به افسردگی قبل از پریودی یا همان PMDD مبتلا شده است و در حدود ۱۰ درصد از بانوانی در جهان این حالت را تجربه می‌ کنند.

علائم افسردگی قبل از پریودی یا اختلال PMDD

علائم این اختلال ۱ تا ۲ هفته بیش از پریودی ایجاد شده و شامل موارد زیر است:

  • بروز اختلال در تمرکز
  • احساس خستگی و کم انرژی بودن
  • هوس غذایی یا پرخوری
  • عصبانیت یا تحریک پذیری
  • افسردگی و افکار خودکشی
  • نوسانات خلقی
  • سردرد که بیشتر از نوع میگرن است
  • اختلال در خواب و بی‌ خوابی

افسردگی قبل از قاعدگی PMDD

افسردگی قبل از پریودی چگونه تشخیص داده می‌ شود؟

جهت تشخیص افسردگی قبل از پریودی روانشناس یا پزشک تاریخچه پزشکی شما را بررسی کرده و علائمتان را ثبت می کند و ممکن است از شما بخواهد در طول یک تا دو دوره علائم خود را زیر نظر گرفته و ثبت کنید و علائم ثبت شده را در اختیار او قرار دهید علاوه بر این یک یا چند علامت مربوط به خلق و خو، افسردگی، اضطراب و اختلالات تولید مثل در شما ممکن است وجود داشته باشد و پزشک آنها را تشخیص و بررسی کند.

درمان افسردگی قبل از پریودی یا PMDD

با استفاده از چند روش درمانی می‌ توان به کنترل و درمان افسردگی قبل از پریودی با کمک پزشک و روانشناس پرداخت.

تغییر در رژیم غذایی

در مواردی پزشک یا روانشناس معالجه شخص مبتلا به این اختلال توصیه می‌کند که از رژیم غذایی که مد نظرش است پیروی کند به عنوان مثال از شما می‌ خواهد از مصرف غذاهای شور، غذاهای خیلی چرب و غذاهای خیلی شیرین و مصرف کافئین خودداری کرده یا استفاده از این موارد را کاهش دهد.

تجویز داروهای ضد افسردگی

در مواردی پزشک با تجویز داروهای ضد افسردگی به شخص کمک می‌ کند که بهتر و راحت‌ تر اضطراب و استرس خود را کنترل کند علاوه بر این این داروها باعث می‌ شوند که سطح سروتونین مغز به تعادل رسد.

تجویز داروهای جلوگیری از بارداری

استفاده از داروهای ضد بارداری نیست تا حدود زیادی در کاهش علائم اختلال نارسایی بیش از قاعدگی موثر است و بنابراین برخی از پزشکان زنان جهت تنظیم پریود و کاهش علائم این اختلال برخی از این داروها را برای بیماران خود تجویز می‌ کند.

تجویز داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین و آگونیست‌ های GnRH نیز به کاهش علائم این اختلال کمک زیادی می‌ کند.

تجویز داروهای مسکن بدون نسخه

منظور از این داروها مسکن‌ هایی هستند که برای تسکین درد و گرفتگی عضلات استفاده می‌ شود و با مصرف آنها درد، حساسیت سینه‌ ها و گرفتگی عضلات ناشی از این اختلال تسکین پیدا می‌ کند.

به کارگیری ابزارهای مدیریت استرس

در مواردی پزشک به بیمار خود توصیه می‌ کند که از معجزه تکنیک‌ های مدیریت استرس برای کاهش علائم و حتی رفع این اختلال کمک بگیرد و در واقع با انجام تمرینات تنفسی عمیق و مدیتیشن احساس آرامش را به خود برگرداند.

ورزش کردن

انجام برخی از تمرینات آرام بخش می‌ تواند خلق و خوی شخص مبتلا به این اختلال را تا حدودی بهبود بخشد اما لازم به ذکر است بدانید که ورزش شدید باعث تشدید برخی از علائم این اختلال مانند سردرد می‌ شود.

داشتن خواب کافی

خواب کافی تاثیر مثبتی بر خلق و خو دارد و بنابراین برای کسانی که به اختلال بیش از قاعدگی و افسردگی بیش از قاعدگی مبتلا می‌ شوند نیز بسیار مفید است و هر شب ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت باعث کاهش این علائم می‌ گردد.

استفاده از دیگر رویکردهای روانشناسی

گفتیم که یکی از روش‌ های درمان اختلال افسردگی پیش از قاعدگی بکارگیری ابزارهای مدیریت استرس است علاوه بر این شخص مبتلا به این نوع افسردگی می‌ تواند از درمان شناختی رفتاری جهت کاهش افکار منفی خود و مقابله با علائم روانی آزار دهنده استفاده کند. علاوه بر این می‌توان از درمان بین فردی برای بهبود روابط و مهارت ‌های ارتباطی در هنگام بروز علائم این اختلال بهره‌مند شد.

جمع‌بندی

در این مقاله در ارتباط با افسردگی بیش از قاعدگی روش‌ های درمان آن و نیز علائم این اختلال پرداختیم در پایان نیز  باید بگوییم که شما می‌ توانید با استفاده از گیاهان دارویی مانند گیاه پنج انگشت که حاوی ویتامین‌ ها و عناصر مفیدی مانند منیزیم است از علائم این بیماری رهایی یابید. همچنین می‌ توانید در مقاله افسردگی شبانه چیست؟ علت، علائم و درمان آن با افسردگی شبانه نیز آشنا شوید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا